Historia

Historia
Rengasliike Paussu Oy | Jyväskylä


Perustin vuonna -69 Jyväskylään Yrjönkadulle KP-Rengas -nimisen rengasliikkeen. Yritys aloitti toimintansa vanhassa puutalossa, joka alkuaan oli asuintalo. Parin toimintavuoden jälkeen yritys muutti suurempiin tiloihin Väinönkadun alapäähän. Kaupunkilaisille tuli tutuksi yrityksen mainosauto, Chrysler –28 kantti. Autossa oli mainoslauseena ”SINÄKIN AJAT KÄYTETYILLÄ RENKAILLA”.


Erikoisen kiireiset syksy- ja kesäsesongit saivat minut muuttamaan yritykseni maaseudun rauhaan Puuppolaan n. 15 kilometrin päähän kaupungin keskustasta. Vuoden -75 keväällä aloitti Oy K. Paussu keskittyen rengasrunkojen ja käytettyjen renkaiden maahan tuontiin ja myyntiin lähinnä kumikorjaamoille. Omalla rekka-autolla ajettiin rengasrunkoja satamasta, jonne ne olivat tulleet etupäässä Englannista, mutta myös manner-euroopasta, Espanjaa myöten. Omalla autolla renkaita haettiin myös Saksasta, Itävallasta ja Ruotsista.


Kiivaimpina henkilöauton renkaiden pinnoitusvuosina rahdattiin niitä lähelle 100.000 kappaletta vuodessa. ”Uskonpa pitäväni suurimman rengaskuorman ennätystä nimissäni, nimittäin 4000 kpl henkilöauton renkaita käsipelillä yksin kyytiin”. Nykyisin kuljetukset on siirretty ammattilaisille.


Vuonna 1980 valmistui varastorakennus, jota myöhemmin laajennettiin. Nykyisin on sisätilaa n. 2500 m2 ja ulkovarastoa peräti 2 hehtaaria, molemmat täynnä. Pidän itseäni ns. elämäntapayrittäjänä ja yritystäni aika erikoisena ja ainutlaatuisenakin. En hae kasvua yritykselleni, enkä hienoja puitteita, liikevaihtokaan ei erityisemmin kiinnosta. Sen sijaan iloitsen kovin, jos löydän asiakkaalleni hänelle sopivan renkaan. Ko. seikoista johtuen yritykseni on vuosien varrella kiinnostanut useasti Mediaa. Molemmat kaupalliset TV-yhtiöt ovat käyneet tekemässä TV-ohjelman. Lehtijuttujakin on ollut useita. Enkä malta olla liittämättä tähän yhtä viimeisimmistä. Jutusta selvinnee tarkemmin toiminta-ajatukseni ja tulevaisuuden näkymät.


Puuppolassa, 1.12.2005

Kari Paussu


Maaseudun  tulevaisuus 07.12.2017

Puoli vuosisataa rengassavottaa: "Maatalous on meidän raskaan puolen ehdoton selkäranka"

Kaupankäynti vajaa 50 vuotta sitten oli hidasta ja vaivalloista, kun ei ollut sen kummemmin faksia kuin nettiäkään. Kirjeitä läheteltiin ja odoteltiin vastauksia. Ulkomaille kontaktoinnissa lähetystöt olivat hyvänä apuna, Kari Paussu muistelee yrityksen alkuvaiheita.

Vajaa 50 vuotta kestänyt rengasyrittäjyys koki marraskuun alkupuolella eräänlaisen päätepisteen, kun Janne Tiainen hankki yrityksen omistukseensa. Aivan vapaalle Kari ei sentään päässyt, sillä sopimuksen mukaan hänen on oltava myyntityössä Jannen ohella vielä jonkin aikaa.

Janne Tiainen on aloittanut reippaasti liiketoiminnan pyörittämisen, sillä meneillään on noin sadan kylmän hallineliön muuttaminen lämpimäksi. Valmistuvaan tilaan on tulossa raskaitten renkaitten rengaskone. Kevyemmille renkaille rengastyö, tasapainotus ja alle laitto ovat olleet ohjelmassa jo kolmisen vuotta.



"Usein asiakas tulee paikan päälle työkoneen renkaan kanssa, jossa vanne on paikoillaan. Kohta voimme vääntää hänen haluamansa renkaan valmiiksi vanteellekin. Asiakastarpeesta tämä pieni laajennus ja palvelun parantaminen lähti", Janne Tiainen kertoilee.

Yritys tuo maahan renkaita useista eri maista, joten varastossa on tuhansia eri kokoja, malleja ja merkkejä. Pääosin renkaat tulevat Hollannista, sillä hollantilaisten rehellisyys ja kohtuullinen hinnoittelu ovat Tiaisen ja Paussun mieleen. Kokemuksen perusteella Saksasta tuotaessa saa olla huomattavasti tarkempana hinta-laatusuhteen kanssa.

Erikoista yrityksen rengaskaupassa on se, että renkaille annetaan takuu. Uudella renkaalla on luonnollisesti valmistajan takuu. Käytetylle Paussu antaa reilun toiminta- ja vaihtotakuun, mikä Janne Tiaisen mukaan helpottaa tuntuvasti renkaiden myyntiä.

Kun yrityksen noin kahden hehtaarin ja 20 000 renkaan varastoa silmäilee, on helppo olla samaa mieltä Paussun porukan kanssa. Heillä on todennäköisesti Suomen kattavin valikoima käytettyjä renkaita.

Käytettyjen renkaiden suurin tai tilaa vievin varasto näyttää olevan työkoneiden renkaita. Mutta valikoimissa on myös henkilö- ja kuorma-autojen sekä katumoottoripyörien ja endurojen renkaita.

Monissa tapauksissa yhden renkaan vaurioituminen johtaa siihen, että molemmat akselilla olevat renkaat tai koneen kaikki renkaat vaihdetaan. Näin rengassavotasta jää yksi hyvä käytetty jäljelle, joka kulkeutuu sitten Paussun laaniin. Etenkin keskisemmän Euroopan maissa armeijalla, valtiolla ja kunnilla on uuden rengassatsin vaihtokynnys erittäin matala. Armeijan renkaita saa joskus käyttämättöminäkin, koska niiden käyttöaika on mennyt umpeen.


Raskaan sarjan renkaat muodostavat noin 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Vaikka investointeja tehdään rengasasennuksiin ja renkaiden vauriokorjauksiin liittyen, pääpaino tulee jatkossakin olemaan pelkkä rengasmyynti. Traktoreiden ja työkoneiden renkaina venäläiset ja kiinalaiset ovat käytössä osoittautuneet yllättävän hyvälaatuisiksi ja ennen kaikkea kokonaistaloudellisiksi.

Kun traktorin renkaat ovat kohtuullisesti kuluneet, yhden korjauskelvottomaksi rikkoutuneen renkaan tilalle on Tiaisen mukaan järkevämpi vaihtaa likimain samanlaisessa kulumistilanteessa oleva käytetty rengas, kuin kokonaan uusi.

"Maatalous on meidän raskaan puolen ehdoton selkäranka. Maanviljelijä, joka on hakenut traktorin renkaita meiltä, osaa kysyä myös vaikkapa sesonkikäytössä olevaan metsäkoneeseensakin renkaita täältä. Jatkossa metsäkoneiden rengastarjontaa parannetaan, jotta urakoitsijatkin osaisivat hakea renkaat kilpailukykyiseen hintaan meiltä", Janne Tiainen lupaa.


Käytettyjen renkaiden kauppa on ainakin Suomen valtion näkökulmasta hyvää liiketoimintaa. Käytetyt renkaat ostetaan arvonlisäverottomina Euroopasta ja kun ne myydään eteenpäin, niin alvi pitää tilittää jokaisesta asiakkaalta saadusta eurosta. Kun tähän laskee lisäksi yritysverotuksen ja henkilökohtaisen verotuksen, niin varsin mukava siivu toiminnasta yhteiseen kassaan kilahtaa.


Suomalainen Maaseutu 07.12.2017

Visa Vilkuna

Keskisuomalainen 24.4.2003

Oletteko koskaan tavannut miestä joka omistaa noin 300 000 rengasta ja on juossut 110 maratonia ja muutamia sadan kilometrin kilpailuja? Minäpä olen. Oli muuten lupsakka veikko.


Kari Paussu, 61, pitää majaansa Puuppolassa. Työmatkaa kertyy viihtyisän näköisestä omakotitalosta työmaalle noin 80 metriä. Työpaikka on Oy K Paussu Ltd, Käytettyjen ja edullisten uusien renkaiden erikoisliike. On muuten nähtävyys sinänsä. Paussun hallista tai ympäröivältä tontilta löytyy rengas lähtöön kuin lähtöön. Pienin on kottikärryn neljän tuuman vanteelle sopiva,suurin traktorin 42-tuumaiseen passeli. Ja kaikkea siltä väliltä.


- Mutta kyllä melkein joka päivä käy niinkin,että jonkun asiakkaan tarvitsemaa mallia ei meiltäkään löydy.Koetan sitten neuvoa muualle.Tällaista kauppaa tekeviä firmoja on Suomessa kuitenkin melko vähän.Yleensä käy niin, että Paussulta löytyy se rengas,jota asiakas tarvitsee.


- Joskus olen joihinkin ilmoituksiin laittanut,että olemme Suomen suurin alallamme, jos mittarina käytetään renkaiden lukumäärää ja valikoiman laajuutta.Ei ole kukaan tullut väittämään vastaan.


- Myynnissä olevia henkilöautojen, moottoripyörien, kuorma-autojen,traktoreiden ja työkoneiden renkaita on yhteensä useita kymmeniä tuhansia.Käyttökelvottomia renkaita on ehkä 200 000 – 300 000. Ne odottavat poiskuljetusta meluvalleiksi. Yhtiön liikevaihto vaihtelee 300 – 500 000 euron välillä. Siinä on aivan kylliksi yhdelle miehelle. Työntekijöitä minulla ei tässä ole, mitä nyt tilapäistä apua aina välillä

Tietokoneen muistissa

Käytettyjen renkaiden ostaminen ja myyminen kuulostaa äkkipäätään hölmöläisen hommalta.Sitä se ei kuitenkaan ole.Varsinkin se ostaminen saattaa olla hyvinkin fiksua.


- Esimerkiksi johonkin työkoneeseen uudet renkaat saatavat maksaa 10 000 euroa.Täältä saa käytetyt 1000 – 1500 eurolla ja niillä voi koneen käytöstä riippuen olla käyttöikää jäljellä vielä useita vuosia.


Näteimmin ja näkyvimmin Paussun liikkeessä ovat esillä henkilöautojen renkaat, mutta pienemmät pyörät ovat vain sivubisnes. Leipä tulee raskaan kaluston puolelta. Tuo pikkuautopuoli on aika marginaalista,se on vähän kuin tilkkeenä tässä.Oikeastaan henkilöautojen renkaat ovat ihan kirjaimellisestikin tilkettä. Kun Keski-Euroopasta tulee iso kuorma suuria renkaita, sinne väleihin tyrkitään noita pienempiä. Mainittu ”tilke” paivelee esimerkiksi allekirjottaneen kaltaista kymmenen vuotta vanhan auton omistajaa, joka ei halua ajopelinsä ylläpitoon kovin suuria summia törsätä.Neljä käytettyä,mutta vielä muutamaksi vuodeksi kelvollista kesärengasta irtosi Paussun putiikista 70 eurolla.


Kauppias lupaa,että kenenkään ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Käytetty rengas on aina käytetty rengas.Niiden kanssa saa olla tarkkana.Siksi annankin aina sellaisen takuun,että jos renkaassa on joku vika,sen voi tuoda takaisin ja etsitään tilalle ehjä. Etsiminen onkin sitten oma lukunsa.Kuinka kummassa kymmenien tuhansien renkaiden joukosta voi löytää juuri sen kumirinkulan,jota asiakas on etsimässä?


Kaikki on täällä tietokoneen muistissa, Paussu sanoo ja kopauttaa päätään. Kun asiakas sanoo, millaista rengasta hän hakee, tiedän kyllä melko tarkkaan mistä kohtaa sellainen löytyy ja mistä se on tullut ja minkä hintainen. Kun en koulussa oikein pärjännyt.


Pauussu on toiminut yrittäjänä yli kolme vuosikymmentä.Puuppolan perukoilla renkaita on pyöritelty vuodesta 1975. Sitä ennen yritys toimi Jyväskylässä Yrjönkadulla. Ennen rengaskauppiaaksi ryhtymistä Paussu piti huoltoasemaa Savelassa. Tie huoltoaseman pitäjästä rengaskauppiaaksi kuulostaa ihan loogiselta.Autojen kanssa sentään puljataan molemmissa.Mutta arvatkaapa mitä rengaskauppias myi ennen kuin perusti huoltoaseman? Autoja? Ei. Varaosia? Ehei. Uskokaa tai älkää, oli aika jolloin Paussu oli kukkakauppias. Kukkakauppa sattui olemaan myynnissä, ja ajattelin, että kokeillaan. Yrittäjäksi ryhtyminen oli Paussulle luonnollinen valinta. Kun en koulussa oikein pärjännyt,niin jotain piti keksiä, mies virnistää. Vaikka pänttääminen ei maistunutkaan,kaupanteko sujuu nykyään kolmella vieraallakin kielellä.Syykin on selvä:yli 90 prosenttia kauppatavarasta tulee ulkomailta, pääosin Hollannista, Belgiasta, Saksasta, Ruotsista ja Venäjältä. Saksaa, ruotsia ja englantia puhun sen verran että pärjään.Venäjää opiskelen, joka viikko käy venäläisiä. Kirosanat ja aakkoset alkavat jo olla hallinnassa.


Voi olla, että muutaman vuoden kuluttua Oy K.Paussu Ltd.lakkaa olemasta. Yrittäjä alkaa tulla eläkeikään, Paussu hymähtää. Poikani ovat aikuisia miehiä ja tiensä valinneet. Ovat isäänsä fiksumpia eivätkä lähde tähän touhuun ollenkaan mukaan. 13- ja 16-vuotiaat tyttäretkään eivät ole järin kiinnostuneita vanhoista renkaista.


Keskisuomalainen Tuomas Heikkilä


Share by: